Kaapstad - vakantie mei 2016 deel 3

Na ons bezoek aan Franschhoek zijn we op donderdag 5 mei doorgereden naar Kaapstad. Het was een prachtige heldere dag en dus zijn we eerst naar de Tafelberg gereden. De grote vraag was of we de berg op gingen wandelen of met de kabelbaan zouden gaan. De twee opties voor wandelen waren niet ideaal. De eerste optie was een wandeling van zes uur naar de top, wat te lang zou duren om daarna boven nog fatsoenlijk rond te kunnen kijken. Optie twee was een wandeling van drie uur stijl omhoog. En aangezien ik nog spierpijn had van de wandeling van de dag hiervoor leek dat ons ook geen goed idee. Dus hebben we maar besloten om met de kabelbaan naar boven te gaan. Eenmaal boven hebben we daar een wandeling gemaakt van 2 uur naar het MacLears Beacon, het hoogste punt van de Tafelberg. Bij het Beacon hebben we geluncht voordat we weer terug gingen naar de kabelbaan. De uitzichten op de Tafelberg waren erg mooi. Hier een paar plaatjes die ik daar geschoten heb:

Na uren rond te hebben gelopen begonnen wij ons af te vragen waar toch al die Dassies waren die op de Tafelberg wonen. En daar waren ze ineens. Op een plek waar we in het begin ook al langs waren geweest. Ze zaten allemaal te genieten van het zonnetje.

Toen we weer beneden waren zijn we naar ons slaapplekje voor de komende twee nachten gereden, A Sunflower Stop, een backpackers. Hier hadden we een kleine kamer voor onszelf en moesten we ineens apart slapen, wat wel weer even wennen was.

Nadat we onze spullen in de kamer hadden gedumpt zijn we naar het V&A Waterfront gereden. Hier hebben we rondgelopen, een lekker sapje gehaald bij de V&A Food Market en uiteindelijk een heerlijk vers broodje hamburger gegeten bij een lokaal kraampje.

De volgende dag zouden we naar Robben Eiland, maar vanwege de hevige wind werd de tour gecanceld en zijn we daarom een rondje langs het Kaaps schiereiland gereden. Onze eerste stop was Houtbaai, waar een aantal kanonnen stonden opgesteld en we uitzicht hadden op de 12 discipelen, een bergrug, met daarvoor meerdere boten op het water.

Hierna zijn we langs de Chapman's Peak Drive gereden, een pas met mooie uitzichten over de baai van Houtbaai. Onze tocht ging verder via Noordhoek naar Kommetje, waar we zijn gestopt om een kijkje te nemen bij de vuurtoren, voordat we doorreden naar Kaap de Goede Hoop.

Bij de Kaap de Goede Hoop waaide het lekker hard, waardoor de zee goed tekeer ging. We zijn eerst naar de vuurtoren op Cape Point geklommen. Het was lastig om hier foto's te maken, omdat alles weg wou waaien, waaronder de rok van mijn jurk. Na een drankje zijn we doorgereden naar Kaap de Goede Hoop, waar een bord stond waarmee iedereen op de foto wou, maar wij meer plezier hadden in het bekijken van de wilde zee.

Vlak bij de ingang van het natuurpark was een struisvogel boerderij, waar we een rondleiding kregen. Het was een fok boerderij, dus werd ons uitgelegd hoe struisvogels zich vermenigvuldigen. Tevens hadden ze hokken vol met kleine struisvogels, die het leuk vonden om Marco zijn arm te pikken, omdat de haartjes op zijn arm glinsterden in de zon.

Onze laatste stop op het Kaaps schiereiland was Boulders Beach, waar een grote pinguïn kolonie woont.

Ons plan was om te gaan eten bij het Bo Kaap Kombuis, maar we waren te vroeg terug in Kaapstad en hebben daarom eerst maar Bo Kaap zelf bekeken. Ons viel op dat het wel een heel klein stukje van de wijk was, waar de mooie gekleurde huisjes stonden. Toen we bij het Kombuis aankwamen, hadden we geluk dat we op tijd waren, omdat we geen tafel hadden gereserveerd en ze officieel volgeboekt zaten. Maar gelukkig konden ze een tafel voor twee nog wel plaatsen. Het eten hier was erg lekker en voor de verandering eens niet extreem heet, zoals de curry's in Durban.

Onze laatste dag in Kaapstad begon met een bezoek aan het Robben Island. Na een boottocht van een half uur kwamen we aan om met te veel mensen in een bus gepropt te worden en langs vier plekken op het eiland te stoppen, waaronder de steengroeve waar de gevangen moesten werken, een kerk, het huisje waar Robert Sobukwe gevangen had gezeten en een kleine shop waar we een kwartier naar het uitzicht van Kaapstad konden kijken.

Na de busrit werden we door een ex-gevangene door de gevangenis heen geracet. We konden nergens echt goed rondkijken, omdat we alweer door moesten naar de volgende plek. Onze gids begon ook al vaak aan zijn verhaal, voordat iedereen in hoorafstand was. Er was een gang met allemaal persoonlijke verhalen van gevangen, maar er was maar tijd om twee cellen te bekijken. En na de rondleiding waren we maar net op tijd om mee terug te gaan met de boot, waardoor we niet meer langs de pinguïns konden. Al met al viel ons het bezoek aan Robben Island enorm tegen.

's Middags hebben we geluncht bij de V&A Food Market, wat echt heerlijk was! Daarna zijn we met de auto naar de binnenstad gereden, om door de Compagnies Tuin te wandelen, wat een vervallen park bleek te zijn. Daarna zijn we naar het Kasteel de Goede Hoop gelopen, wat niet een echt kasteel is, maar een landhuis met een fortmuur erom heen. Onderweg kwamen we langs Long Market, wat in de boekjes ook aangereden wordt, maar gewoon een drukke winkelstraat is.

Na al deze teleurstellingen zijn we snel doorgereden naar Gansbaai, waar we een kamer hadden geboekt in de Gansbaai Town Lodge. Deze kamer was gigantisch, met eigen keuken, zithoek, eethoek en een heerlijk groot bed. Op aanraden van de eigenaresse haalden we een paar lekker pizza's bij de pizzeria op de hoek en openden we één van onze gekochte wijntjes om te genieten van een relaxavondje in onze luxe kamer.