Gansbaai, Agulhas, Arniston en Mosselbaai - vakantie mei 2016 deel 4

Na onze drukke dagen in Kaapstad, hebben we op zondag 8 mei lekker uitgeslapen en zijn we rustig onze spulletjes in gaan pakken. Marco wou graag duiken met witte haaien, maar helaas hadden we niks kunnen boeken. Toch zijn we even gaan kijken bij de baai waar alle duiken van vertrekken en hier kregen we te horen dat er voor die middag nog een plekje voor ons was op de boot. Het enige nadeel hiervan was, dat we nu ineens twee uur moesten doorbrengen met wachten. Dus zijn we eerst maar even rustig wat boodschapjes gaan doen, voordat we ons klaar gingen maken voor onze kooiduik met witte haaien

In het begin van de middag gingen we enthousiast de boot op en vertrokken we naar de plek waar de haaien meestal rondzwemmen. Hier kregen we een wetsuit aan en kon het lange wachten beginnen. En lang mochten we wachten. In totaal hebben we in drie uur tijd drie witte haaien gezien, die allemaal te ver weg zwommen om ze onder water te kunnen zien. Marco en ik hebben een korte tijd in de kooi gezeten, toen één van de haaien in de buurt was. Het water was maar 10 graden en dus lekker koud. Marco had zijn arm om mij heengeslagen, omdat ik niet kon stoppen met trillen. Aangezien de haaien niet wouden komen, gingen we allemaal teleurgesteld terug aan land. Gelukkig hebben we wel een voucher gekregen om in de komende twee jaar nogmaals een gratis tochtje te kunnen doen. Misschien hebben we dan meer geluk.

Na de duik zijn we vertrokken naar Bredasdorp, waar we die nacht een leuke kamer hadden geboekt bij Haus Barbara B&B. We bleken de enige gasten te zijn in de kleine bed & breakfast. De honden van het verblijf vonden ons gezelschap erg leuk en zaten regelmatig voor onze open deuren, in de hoop dat ze naar binnen mochten.

De volgende dag zijn we naar Agulhas gereden, waar we ons ontbijt hebben genuttigd op een bankje voor de vuurtoren van Cape Agulhas. In de vuurtoren was een museum over de vuurtoren wat ons niet heel interessant leek, dus zijn we daarna doorgereden naar het meest zuidelijke punt van Zuid-Afrika.

Onze reis ging verder naar Arniston, waar we eerst een bezoek gingen brengen aan de Waenhuiskrans Cave. Hiervoor moesten we eerst een stukje langs de kust lopen, lekker door het zand op blote voeten. Het laatste stuk ging vlak langs de branding en omdat het al vloed begon te worden was ik niet heel happy om verder te gaan. Marco is daarom alleen bij de grot gaan kijken, die ook al half onder water stond. Boven bij een stapel stenen hebben we daarna onze lunch klaargemaakt (een lekker noedels soepje) voordat we op zoek gingen naar het Kassiesbaai Fishing Village.

Hierna hadden we een autorit van twee-en-een-half uur in het vooruitzicht naar Mosselbaai. Onderweg zagen we in de verte een grote groep flamingo's in een meertje zitten en moest Marco snel stoppen van mij toen ik een secretarisvogel in het veld naast de weg zag lopen. Terwijl zaten te kijken, lukte het de vogel om iets te vangen, want hij daarna op ging peuzelen.

In Mosselbaai aangekomen hebben we eerst onze spullen bij de Shark Shack gedumpt. Hier werd ons een leuke wandeling naar een grot aangeraden, welke we daarna hebben gedaan. Eerst liepen we langs de kust, met uitzicht op de vuurtoren. Bij de grot ging het pad lekker omhoog en kwamen we bijna boven bij de vuurtoren uit. Onderweg kwamen we veel Dassies tegen, waarvan er eentje ons lang en nieuwsgierig bleef aankijken.

Na onze wandeling hebben we lekker gegeten bij de Ierse pub die naast de backpackers gelegen was. Hier hebben we heerlijk spareribs gehad. De volgende dag zijn we doorgereden naar Wilderness, hierover meer in de volgende blog.